Zvijezda na Korzu umjetnika Nemanje Cvijanovića uz Galeba i Crvenu Rijeku dio programa Rijeka prijestolnica kulture

67
foto: Večernji list

U svibnju ove godine, u sklopu programa Europske prijestolnice kulture Rijeka 2020 postavit će se velika zvijezda na vrh Riječkog nebodera na Korzu, riječkoga umjetnika Nemanje Cvijanovića, koja je već najavom, izazvala burne reakcije u javnosti.

Nemanja je nezaobilazna figura na riječkoj umjetničkoj sceni, te djeluje kao predsjednik Samoupravne interesne zajednice (SIZ) koja je glavni organizator festivala Crvena Rijeka.

“Spomenik crvenoj Rijeci – samoobrambeni spomenik”, Cvijanovićev je naziv za zvijezdu koja će se povodom obljetnice oslobođenja grada, vratiti na vrh Riječkog nebodera, gdje je bila postavljena nakon oslobođenja 1945. godine, i gdje će ostati sve do 31. prosinca, kada će završiti projekt EPK Rijeka 2020.

Cvijanović je u projektu EPK angažiran i kao koordinator tematskog programa “Kuhinja različitosti”. U još jednoj provokativnoj akciji u sklopu EPK građanima će 1. svibnja predstaviti “Zajednički Manifest komunističke partije ujedinjenog građanstva Rijeke”.

Je li moguće prihvatiti okrnjeni simbol kao dio našega kulturnog nasljeđa?

Cvijanovićeva zvijezda, kako se navodi u programskoj knjižici Rijeka 2020  predstavlja spomenik memoriji i krizi memorije. “Je li moguće prihvatiti nakrivljeni i okrnjeni simbol kao dio našega kulturnog nasljeđa koji će, neovisno o stavu koji uz njega vežemo, ostati dijelom onoga što čini identitet ovoga grada”, piše o instalaciji koja se postavlja u okviru programskog pravca “Doba moći”, koji propituje povijesne promjene u Rijeci.

U svojoj prijašnjoj instalaciji pod nazivom XXI. pravilo disanja (klopka za Velog Jožu) čiji naziv, kako sam Cvijanović kaže, objedinjuje nacionalističku pjesmu upitne kakvoće s početka devedesetih godina dvadesetog stoljeća (u kojoj autor izjavljuje da Hrvati na području današnje Republike Hrvatske dišu još od stoljeća sedmog) i Velog Jožu – heroja iz pripovijetke Vladimira Nazora, Cvijanović je želio prikazati „stvorenu i društveno opće-prihvaćenu mitologiju o nacionalnoj povijesti… upitnih nacionalnih i tradicionalnih vrijednosti“.

Nameće se i ponavlja pitanje je li moguće prihvatiti zvijezdu, kao okrnjeni simbol i dio našega kulturnog nasljeđa i identiteta, autora Nemanje Cvijanovića koji preispituje Bašćansku ploču kao dio stvorene i društveno opće-prihvaćene mitologije o nacionalnoj povijesti… upitnih nacionalnih i tradicionalnih vrijednosti?

Cvijanovićeva nakrivljena zvijezda od armiranog betona i željezne konstrukcije bit će bijele boje i zapravo predstavlja odbačenu i zaboravljenu zvijezdu petokraku, u koju će biti ugrađeno 2800 krhotina stakla, i to kao simbol “očekivanog vandalizma u kojem petokraka stradava”. Krhotine simboliziraju 2800 boraca poginulih u bitki za Rijeku 1945. godine.

Radovi Nemanje Cvijanovića

Nemanja Cvijanović u svojim radovima bavi se „aktualnim društvenim i političkim temama i događajima iz novije prošlosti, društvenim promjenama, masovnim medijima i političkom propagandom, redovito propitujući odgovornost i osviještenost promatrača svojih djela.“

 Već u svojoj prvoj samostalnoj izložbi Plaćam struju u riječkom Malom salonu 2008. godine Cvijanović je autentičnu kopiju nadgrobnog spomenika Josipa Broza Tita adaptirao u zidni radijator za kućnu upotrebu. Izložbu je pratio katalog s integralnom verzijom Komunističkog manifesta Marxa i Engelsa na engleskom jeziku, koja je upotpunjena Cvijanovićevim radovima koji se referiraju na tekst manifesta.

foto: mmsu

“Mi smo more krvi prolili za bratstvo i jedinstvo naših naroda: e, nećemo nikome dozvoliti da nam dira ili da nam ruje iznutra da se ruši to bratstvo i jedinstvo,” čuje se iz umjetnikova videozapisa u radu pod nazivom Dinarski Veliki Yorkshire koji je dio iste izložbe.

U instalaciji Spomenik sjećanju na ideju o Internacionali Cvijanović se u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti bavio marginalizacijom revolucionarnih ideologija. Postavio je muzički valjak koji svira “Internacionalu” i niz mikrofona i zvučnika koji prenose i pojačavaju zvuk pjesme.

Iz spomenutih instalacija i performansa jasno je da Cvijanović nastupa s ljevičarskih pozicija i da je vrlo angažiran, njegovi radovi zaista izazivaju reakciju. Za sada reakcije građana su podijeljene, no mnogi se pitaju je li to baš način na koji se Rijeka treba predstaviti kao prijestolnica kulture.

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime